woensdag 1 mei 2013

Laatste schoolweek

In dit blogbericht de dagen van mijn laatste schoolweek in Suriname.

Maandag 22 april
Omdat ik de de dag erna mijn examenles had mocht ik voor één keer wel eens op maandag lesgeven. Op maandag zijn er alleen maar 1ste jaars die geschiedenis hebben dus gingen de lessen over de Renaissance en het Humanisme. Hier merkte ik weer dat de leerlingen de leerstof die ze krijgen totaal niet onthouden. Zo hadden ze dit jaar nog de Grieken en de Romeinen gezien. Toen ik hier echter over vroeg wist niemand er nog iets over. Het is hier echt letterlijk: leerstof krijgen, leren, repetitie (toets) maken en vergeten. Dit is volgens mij voornamelijk omdat ze geen examens krijgen en ze dus geen reden hebben om de leerstof te onthouden na de repetitie.

's Avonds ging ik weer naar het KDG-huisje waar Joren, Sofie en Shera terugkwamen van hun uitstap. We hebben nog eens lekker samen gegeten en wat kaartspelletjes gespeeld voordat we terug naar huis gingen.

Dinsdag 23 april
Het was eindelijk tijd voor mijn examenles. Aangezien deze punten de enige zijn die worden doorgegeven aan onze stagebegeleider in België moeten we toch een goede indruk maken. Eerst nog wat afbeeldingen gaan afprinten en dan ruim op tijd naar school vertrekken. Hier kon ik dan de leerstof wat nakijken om dan aan mijn examenles te beginnen. Mevrouw Punwasi was ook goed op tijd waardoor er voor de rest geen problemen waren met de les. Omdat ik al eens over de afschaffing van de slavenhandel een les had moeten geven ging deze les wel zeer vlot. De leerlingen werkten ook goed mee en de les die ik had voorzien (in tijd) eindigde zo een vijf seconden voor het belsignaal. Goed uitgerekend dus! Na de les nam mevrouw Punwasi me apart om de les even te bespreken. Ze gaf enkele opmerkingen (over politici praten in plaats van politiekers en niet praten en op bord schrijven tegelijk) en gaf me toen een 7 (op 10) op de les. Dit vond ik zeer goed (het hoogste dat ik al gehoord heb bij geschiedenis is 7,5) dus ik eindigde de schooldag met een goed gevoel.

In de middag ging ik met Steffen nog eens naar het kindertehuis. Hier waren nu alle kinderen aanwezig en waren ze zeer enthousiast om mee te doen met een nieuw verhaal. Vrij snel hadden we een scenario waardoor we snel foto's konden maken. Daarna werkten we aan het verhaal. Ze zijn blijkbaar allemaal nogal zot van prinsen en prinsessen want elk verhaal dat ik hoor gaat wel over een prins die een prinses gaat redden/bevrijden. Ook zijn hun acteerprestaties minder op foto want vanaf dat ze een camera zien beginnen ze spontaan te lachen. Op zich niet erg, maar als je als prinses ontvoerd wordt door een bende rovers dan lach je normaal toch niet zo hard. Donderdag zal het de laatste keer zijn dat we komen, ik ga deze kinderen toch wel missen.










Woensdag 24 april
Niet zo veel speciaal gebeurd vandaag. Les geven op school, op computer werken in de middag, 's avonds naar KDG-huisje gaan eten en naar Touché.

Donderdag 25 april
Vandaag is het mijn laatste schooldag (dat ik moet lesgeven). De volgende dag was er nog 1 lesuur dat ik kon geven maar de mentor zei dat ik het niet meer moest doen omdat ik toch mijn examenles al had gedaan. Ondanks dat het de laatste keer was gaf ik toch de lessen allemaal normaal zoals ik altijd doe. De klassen werkten weer goed mee, ik merk wel dat de klassen hier, naargelang de week vordert, steeds beter meewerken. Volgens mij zijn ze steeds heel moe van het weekend en slapen ze in de middag na school wat bij. Na de lessen bedankte ik mijn mentor al met de belofte om morgen nog eens langs te komen.

In de middag ging ik met Steffen voor de laatste keer naar het kindertehuis. Hier gaven we het verhaal af (titel: de koninklijke ontvoering). En begonnen we met lezen. Daarna hebben we nog wat gewoon gespeeld met de kinderen. Het afscheid was toch wel wat moeilijk.








Vrijdag 26 april
Ook al moet ik geen les geven, toch heb ik een drukke dag voor de boeg. Opgestaan en direct vertrokken naar de bakkerij. Hier heb ik taart gekocht om uit te delen aan de leerkrachten op school. Ook nog even bij de winkel stoppen voor drinken. Op school gaven we een klein afscheidsfeestje. Alle leerkrachten een stuk taart en wat Fernandes (de plaatselijke frisdrank). Wat ze allemaal zo lekker vinden aan die drankjes snap ik niet. Na één slok vallen je tanden uit van de zoetigheid. Na school ging ik terug naar huis om daar (na wat lichtere kleding aan te doen) te vertrekken naar Pater Geyskens.

Hier waren we uitgenodigd om de zelfgevangen vis te gaan eten. Eerst een lekker biertje en daarna een driegangenmenu allemaal gemaakt door een parochiaan van hem (Mathilde) die heel goed kon koken. Voorgerecht een soep (met vis) waarbij we een peper moesten doen. Dit noemen ze hier peprewatra (of het goed geschreven is weet ik niet) letterlijk dus peperwater. De peper deed ik er snel weer uit want het was echt megapikant. Met wat witte rijst erbij verminderde de pikante smaak wel wat en bleek het een heel lekker gerecht te zijn. Daarna aten we quiqui. Een zeer vaste vis die ik heel lekker vond. Ik had zoiets nog nooit gegeten! Erbij was rijst en groenten en ook nog wat andere kleine visjes (die man kan wat vangen hoor!). Als dessert was er nog cake. Alles werd vergezeld door een lekker borgoe-cola.

Tegen vier uur moesten we aan het IOL zijn. We gingen namelijk met het tweede jaar geschiedenis mee op uitstap. Ze hadden in dit semester de cursus: 'India' en ze gingen dan ook naar een Hindoeistische tempel om deze godsdienst een te kunnen onderzoeken. In deze tempel kregen we een uitleg van de man die deze tempel heeft gemaakt. Daarna gingen we ook nog even naar de crematieplaats van de Hindoes in Paramaribo. Hier bleven we vijf minuten om eens te kijken. Er lagen al drie vuurstapels met daarin waarschijnlijk drie overledenen (ze laten ze heel de nacht branden). Tijdens de hele trip kregen we weer van alles om te eten en te drinken ook al duurde de trip maar drie uur. Die Surinamers kunnen niet op uitstap zonder zeker 1 maal te eten.









's Avonds gingen we dan eten in het 'Pannekoekenhuisje' met de meisjes van onze lagere schoolopleiding, de KDG-ers en nog twee Hollandse meisjes. Dit was zowat het afscheidsfeestje van de KDG-ers met de grote groep die we nog kenden (en die nog in Suriname waren. Daarna gingen we nog even naar de Garden, een andere cocktailbar (de Zanzibar zat helemaal vol, de Garden was echter niet zo goed van cocktails). En daarna vertrokken we voor de laatste keer naar Touché. Hier hebben we nog gedanst tot we moe waren. Tegen vijf uur (zaterdag dus al) lagen we in ons bedje.

Dat was het voor de laatste volledige week! Maandag vertrekken de KDG-ers en donderdag vertrekken wij zelf. Maar dat is voor een ander blogbericht.

Groetjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten