woensdag 13 februari 2013

De eerste schooldagen

Mijn eerste schooldagen zitten erop, maandag ben ik begonnen met observeren. Ik moet zeggen dat er tussen de drie verschillende dagen niet veel verschil zat.

Allereerst zal ik het schoolsysteem even uitleggen. De dagen zijn kort want de lessen beginnen wel heel vroeg (kwart na zeven 's morgens!) maar eindigen dat ook (kwart na twaalf 's middags). Er zijn zeven lesuren in een dag die telkens 40 minuten duren. De leerkrachten moeten gewoon de hele (voormid-)dag aanwezig zijn ook al geven ze geen les. Dit wil dus zeggen dat wij ook constant aanwezig moeten zijn. Gelukkig heb ik genoeg leesvoer bij om deze pauzes te vullen.

Als mentor heb ik mijnheer Soukai, een jonge leerkracht die eigenlijk zelf nog niet helemaal is afgestudeerd (Hij moet namelijk zijn paper nog afmaken). Hij is een zeer toffe mens die graag verteld en alles uitlegt maar die wel niet zo een voorbeeldige lessen geeft.



Ik heb twee soorten lessen met hem meegemaakt. In sommige lessen kan hij geboeid vertellen en doceren en zelfs het begin van een OLG starten. De meeste lessen echter schrijft hij notities op het bord die de leerlingen dan moeten overnemen. Hier geeft hij (nog) geen uitleg bij. Zijn systeem bestaat uit vier lesuren per onderwerp. Twee lesuren notities overnemen, één les behandelen (uitleggen) en één les herhalen.


De klassen zijn veel drukker dan in België. Of dat is toch de eerste indruk, eigenlijk zijn ze even druk maar in België wordt er direct iets op gezegd. In de klassen hier worden de leerlingen grotendeels met rust gelaten als ze het niet al te bond maken. Al verschillende keren heb ik leerlingen gezien die gewoon liggen te slapen.


Zoals ik al gezegd had moet ik niet constant observeren.In de periodes dat ik vrij ben hou ik mezelf bezig in de leraarskamer. Vooral met het lezen van een goed boek. Zoals je kan zien is de leraarskamer niet zo groot. Twee tafels kunnen er net in.


Als de school gedaan is dan gaan we naar huis en houden ons rustig bezig. Zoveel doen we niet meer gewoonweg omdat zes uur opstaan toch wel vroeg is om op het warmste moment van de dag nog veel te doen. Nu ga ik nog wat in mijn hangmat liggen!

Groetjes
Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten