vrijdag 15 februari 2013

Valentijn

Gisteren was het, zoals jullie wel weten, Valentijnsdag  Blijkbaar is dit een feest dat men nogal sterk viert hier. We konden het meteen al merken toen we 's morgens vroeg naar school gingen. Een groot deel van de leerlingen droeg namelijk wel iets met hartjes. Ook werd aan iedereen een prettige Valentijnsdag gewenst. Er was een kleine verkoop opgezet door enkele leerlingen waar je van alles kon kopen: van roosjes tot cupcakes en teddyberen.

Tijdens de lesuren kregen de leerkrachten ook een attentie van de directeur, een drankje en een vleesbroodje. Tijdens de pauze kon je weer allerlei Valentijns-spullen kopen. De directeur liet zelfs een lesuur wegvallen (er wordt nog met de hand gebeld) zodat iedereen genoeg tijd had om alles aan zijn/haar geliefden te geven.

Na deze verlengde pauze heb ik twee lesuren meegelopen met een andere leerkracht. In de eerste les hadden de leerlingen zelf van alles voorzien speciaal voor Valentijnsdag (met toestemming van de leerkracht).      Zo deelden ze zelfgemaakte cakejes uit, snoepjes en een drankje. Natuurlijk heb ik alles beleefd aangenomen :D.

Toen we thuiskwamen stond er een leuke Valentijnsverrassing op mij te wachten. Een pakje uit België! Met daarin: matrasovertrekken, anti-jeuk zalf (heel handig!), snoepjes en... andalouse!!! Mijn mama kent mij nogal hé.

In de namiddag gingen we naar onze nieuwe vrienden van de hogeschool KDG. Samen zouden we naar de Hermitage mall gaan (een winkelcentrum dus). Onderweg daarheen heeft mijn achterband het echter begeven. Ik heb eerst nog geprobeerd om hem op te pompen maar dit was nutteloos. Dan maar een taxi gebeld, en met de fiets (half) in de koffer naar het verhuringsbedrijf gereden. Blijkbaar was er iets mis met het ventiel want nadat die man er een nieuw had gestoken was de fiets terug in orde. Dan ben ik alleen naar de Hermitage mall gefietst om de anderen in te halen. Onderweg ben ik even gestopt aan het presidentieel paleis want daar was iets te doen, er stonden verschillende helikopters en ik heb er dan ook enkele zien opstijgen.


Het winkelcentrum was niet zoveel, lang zijn we er niet gebleven want het waren vooral kledingwinkels. Wel hebben we nog een lekker ijsje gegeten en afgesproken om 's avonds samen te eten. Ik ging namelijk samen met de twee jongens (ze doen beide ook geschiedenis) naar de geschiedenisles op het IOL. Ook was er blijkbaar een klein feestje gepland voor Valentijn.

Na een lekker eitje te hebben gegeten zijn we dus met drie naar het IOL gefietst. Ik ben wel blij dat ik samen met hen kan gaan want alleen had ik daar nooit de moed voor gehad. Toen we daar aankwamen kregen we te horen dat de les al was gegeven doordat één van de leerlingen vroeger weg moest.  De leerkracht nodigde ons wel direct uit voor het feestje. Ook dit was wat uitgelopen want de stroom was weg in de universiteit. Na een korte tijd ging het licht echter wel aan.

Het feestje was zeer kleinschalig, het was ineengestoken door de leerlingen geschiedenis als bedanking voor de leerkrachten. Wij waren er bij als buitenlandse gasten. In totaal waren we echter maar met een man of tien/twaalf.




Na een toost met een zoete schuimwijn werd er een kleine bedanking aan de leerkrachten gegeven. Daarna was het eten geblazen. We kregen eerst een stuk cake (we begonnen met het dessert) en daarna was er bami en (typisch Surinaams) zoute soep. Hierbij moet je enkele ingrediënten in een kom doen: gefrituurde stukjes aardappel (bijna chips eigenlijk), sojascheuten, rijst, en kip. Daarna overgoot je dit met een hete bouillon. De leerkracht heeft eerst wel wat van de bouillon over mijn hand gekiept maar daarna heb ik het toch maar lekker opgegeten.


Achteraf zijn we dan nog naar Joren en Steffen hun woonplaats gegaan. Hier hebben we dan eerst het plan aangenomen om nog iets te gaan drinken maar na het uitblijven van de taxi hebben we met z'n vieren wat gekaart. 




Dat was het weer, groetjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten