dinsdag 26 februari 2013

Het onderwijs in Suriname

Nu het grootste deel van mijn observatie erop zit wil ik al even een klein overzicht van het Surinaamse onderwijs geven.

Eerst de verschillende jaren waarin het volledige onderwijs is opgedeeld. De indeling is namelijk iets anders dan in België. Allereerst wordt er gestart met het kleuteronderwijs. Dit is vanaf de leeftijd van vier jaar en duurt twee jaar lang. Hierna volgt het lager onderwijs. Dit is gelijk aan onze lagere school i.v.m. leeftijd en aantal jaren (van zes tot twaalf jaar verdeeld over zes leerjaren dus). Dan wordt het ingewikkelder. Dan kan je kiezen tussen Mulo (mijn school) en beroepsgericht onderwijs. Beide duren normaal 4 jaar. Hierna kunnen ze nog verschillende 'middelbare' scholen volgen (voor ons het vijfde en het zesde middelbaar) waarbij de lengtes variëren van twee tot vier jaar. Er kan dan nog voor universiteit of een speciale beroepsrichting gekozen worden. Hieronder zie je een schema hoe het juist in elkaar zit.


Zoals ik al heb gezegd is mijn school dus een Mulo-school. Hier zitten normaal leerlingen van 12 tot 16 jaar. Heel veel leerlingen blijven echter één of meerdere keren zitten in één van de jaren. Één van de collega's van KDG heeft bijvoorbeeld een leerling van 22 in de tweede klas (normaal voor 13-jarigen!). Je zou kunnen zeggen dat dit een uitzondering is (en zo een overdreven geval is ook wel een uitzondering) maar veel leerlingen in de vierde klas zijn toch wel 18 jaar. Schoolplicht is trouwens maar tot 15 jaar.

Nu wat meer over onze schoolinfrastructuur. De school is gebouwd in een U-vorm (zonder verdiepen) met een goede 15 klassen, een mediatheek, een leraarskamer, een bureau van de directeur, een computerklas en een (fel verouderde) gymzaal. Het middenplein heeft een houten hut met open kanten waar de leerlingen eventueel kunnen zitten alsook een 'bar' waar de leerlingen softs (frisdrank), sap en water kunnen kopen, ook komt er elke dag een delegatie van een broodjeszaak die elke keer tijdens de pauze broodjes komt verkopen.

De lessen zijn ook gewoon van maandag tot vrijdag maar wel met vijf dezelfde dagen. De dagen op onze school beginnen om kwart na zeven, dit lijkt wel vroeg maar ze hebben ook wel vroeg gedaan. Om kwart na twaalf eindigt de school al. Er zijn zeven lesuren in de dag van telkens 40 minuten (in tegenstelling tot 50 minuten bij ons). na vier lesuren krijgen ze een pauze van twintig minuten. De klaslokalen zijn altijd open. De leerlingen zitten dus de hele dag in dezelfde klas (het zijn vaste klaslokalen per klas) met uitzondering van gymles (alleen voor het eerste en het tweede jaar).

De les geschiedenis wordt verzorgd door mijn mentor: Mr Soekhai. Mr Soekhai is een vrij jonge leerkracht (28 jaar) die eigenlijk nog heel ouderwets les geeft. Meestal geeft hij één of twee lessen waarbij hij zonder uitleg notities op bord schrijft (Bij het laatste onderwerp moet ik zeggen dat hij gekopieerde stencils voor de leerlingen had). Dan behandelt hij de leerstof, voornamelijk door te doceren met soms eens een vraag aan de leerlingen (waarbij ze meestal allemaal door elkaar antwoorden). Dan volgt er nog een les herhalen en dan een les de 'repetitie' (toets).

De leerlingen zelf zijn nogal vrij druk. Nog niet zo heel lang geleden mochten ze de leerlingen fysieke straffen geven (slaan dus). Nu het niet meer mag hebben de leerkrachten blijkbaar geen andere middelen meer om de leerlingen rustig te houden (hoewel het in mijn voorlopig enige les wel heel goed gegaan is om ze rustig en bij de les te houden). Ze praten veel door elkaar en slapen dikwijls in de les. De ene klas is natuurlijk al wat rustiger dan de andere. Ik hoop alleen maar dat mijn methode in elke klas gaat blijven werken.

Voorlopig heb ik al meer dan dertig lesuren geobserveerd (dikwijls dezelfde lessen) en al één les zelf gegeven. De leerkracht heeft voorlopig de plannen om mij 1/3de van zijn lessen te laten geven (maar vijf lesuren per week). Ik heb al aangedrongen en ik hoop dat ik zeker meer lessen per week zal kunnen geven. Moest de leerkracht dit niet willen ga ik zeker via de directeur of zelfs via het IOL.

Ik hoop dat ik het schoolleven nu wat duidelijker heb gemaakt voor jullie. tot het volgende blogbericht!

Groetjes
Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten