dinsdag 19 februari 2013

Regen, Regen en een eerste les.

Het is ondertussen al enkele dagen geleden dat ik iets gepost heb omdat ik niet zoveel had om te posten. We hebben namelijk nogal een slecht (lees regenachtig) weekend achter de rug. We hebben wel wat tijd kunnen doorbrengen met onze vrienden van KDG. Vrijdag heb ik nog enkele lessen geobserveerd en 's middags zijn we dan naar de Frederik J. A. Murraystraat gereden (dat is waar de KDG-ers zitten). Shera ging samen met de dames shoppen en ik ging samen met de heren op monopoly-jacht. 's Avonds hebben we dit dan ook samen gespeeld.




De volgende dag hebben we eigenlijk bijna niets gedaan. Gevangen in ons huis door de aanhoudende regen. We hebben dan maar wat voor school gewerkt, gelezen en op de computer gezeten (niet letterlijk natuurlijk). 's Avonds gingen we iets eten (weeral met onze KDG-collega's) waarbij we voor de eerste keer de taxi hebben genomen naar de stadskern (normaal gaan we altijd met de fiets maar het weer liet dit niet toe). In het 'Vat' (zoals jullie misschien nog wel weten, 'het' café voor toeristen/stagiaires) hebben we dan lekker gegeten en genoten van de avond. Ook waren er twee Nederlandse meisjes waarvan er één op de stageschool van Joren zit.



's Avonds bij het thuiskomen werden we nog opgewacht door een vogel die binnen handbereik aan onze deur zat.



De volgende dag was het weeral slecht weer, In de middag had Joren het goede idee om eens naar de stadskern te gaan met de fiets. We gingen de gratis rondleiding in fort Zeelandia meepikken en misschien nog wat andere zaken. Het bleek echter dat de rondleiding niet op het uur was dat Joren dacht (goed zo Joren) waardoor we besloten om later terug te keren. We hebben dan maar even in de palmentuin rondgewandeld en de houten kathedraal van Suriname (van buiten) gaan bekijken. Daarna dwong de regen ons naar de dichtstbijzijnde overdekte plaats die toevallig (na nog twee extra straten) de naam McDonalds had. Hier hebben we dan een langere tijd geweest. Toen we dachten dat de regen wat over was zijn we naar ons huis gereden maar we zijn dan toch nog kletsnat aangekomen. Enkele handdoeken en wat droge kledij later (voor de jongens ook mijn kledij die toch wel wat te groot was) hebben we nog wat gekaart en gelachen. 's Avonds had Shera een lekkere spaghetti klaargemaakt die we met ons vijven (Sofie was ook nog gekomen) hebben opgegeten. Na wat tv-kijken en enkele spelletjes jungle-speed te hebben gespeeld (waarbij ik natuurlijk twee van de drie heb gewonnen) zijn onze nieuwe beste vrienden naar huis gefietst in een klaarblijkelijk droog moment. Later hebben we vernomen dat ze onderweg nog half verdronken zijn en tot hun knieën in het water hebben moeten fietsen (waterpeddelen?)




Gisteren is er niets speciaal gebeurd buiten het observeren van enkele lessen.

Vandaag had ik dan mijn eerste les. Allereerst zal ik al zeggen dat ik hier spijtig genoeg geen foto's van heb. Hier volgt dan ook alleen het schriftelijke verslag :). Normaal gezien zit ik nu nog in een observatieweek maar omdat één van de klassen een herhalingsles kreeg over de Franse Revolutie mocht ik die geven. Als voorbereiding had ik voor elke leerling kaartjes gemaakt met een groene V (= juist) of een rode X (= fout). Daarna had ik 20 vragen opgesteld over de leerstof waarbij ze juist of fout moesten antwoorden. Dit had ik gedaan omdat ik merkte dat bij OLG's van mijn mentor (onderwijs leergesprek, kort uitgelegd: vraag-antwoord met de leerlingen) telkens dezelfde enkelingen antwoorden. Hierdoor kon je dus eigenlijk niet weten of iedereen de leerstof wel kent/begrijpt. Ook had ik gevraagd of er een wereldkaart beschikbaar was (dat was er, maar blijkbaar wordt deze alleen gebruikt door de leerkracht aardrijkskunde, terwijl ruimte toch wel belangrijk is in de geschiedenis).

De les zelf is eigenlijk heel vlot verlopen. Allereerst heb ik met de leerlingen twee regels afgesproken: regel 1: niet onder elkaar praten, en regel 2: als je iets wil zeggen/vragen/antwoorden moet je, je hand opsteken. Nu moet ik zeggen dat de leerlingen de hele les wel goed hebben meegewerkt. Enkel het hand opsteken lukt soms niet maar dit is iets dat mettertijd wel zal beteren.

Na deze regels besproken te hebben, ben ik eerst begonnen met een situering op de kaart. Ondanks sommige verhalen die ik al gehoord had kon deze klas nog vrij goed kaartlezen. Hun eigen land wisten ze toch al zeker liggen en Europa wisten ze ook liggen. Na even kijken wisten ze ook Frankrijk te vinden.

Na deze situering ben ik begonnen met de vragen. Deze vragen samen met ondersteunende uitleg of extra vragen aan de leerlingen heeft er toch wel voor gezorgd dat ze de belangrijke punten weten en begrijpen. Ook heb ik dankzij mijn eigen studie in België enkele extra weetjes en verhalen kunnen bijbrengen.

Vanavond gaan we weeral eten in de Murray-straat. Ik zou al niet meer zonder onze nieuwe vrienden kunnen.

Groeten!
Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten