zaterdag 13 april 2013

Handel en steden

Dinsdag 19 maart mocht ik eindelijk na een week tijd nog eens les geven. Ik moest lessen geven aan derdejaars en aan eerstejaars.

In het derde jaar ging mijn les over de tweede wereldoorlog. Gelukkig kreeg ik nu eens twee lesuren om de volledige tweede wereldoorlog te kunnen verklaren. (wel raar als je weet dat ik maar 1 les voor de ganse middeleeuwen kreeg maar kom, recentere geschiedenis vinden ze hier belangrijker). Ondanks de 'langere' lesperiode, was de les toch nog heel beknopt. Het kwam er op neer dat ik de volledige Europese kant van de oorlog in deze les moest bespreken en de Aziatische kant het volgende lesuur. Zo besprak ik eerst de oorzaken (voornamelijk het einde van WOI met het Verdrag van Versailles), de partijen (de as-mogendheden en de geallieerden) en het verloop van de oorlog in Europa. Omdat ik de les niet helemaal kon afwerken moest ik de volgende les hier nog op verder gaan.

In het 1ste jaar ging mijn les over de handel en de steden in de nieuwe tijd. Hierbij moest ik de handelsovergang uitleggen aan de leerlingen. In een kort schema gaat het ongeveer zo:

Kruisvaardersteden           <=             VenetiĆ«          <=                Constantinopel, SyriĆ«      <=              Het Oosten
Rest van Europa               =>              Genua           =>                Palestina, Egypte             =>

Hierbij had ik dan afbeeldingen voorzien van alle verschillende steden (of een afbeelding van iets dat ermee te maken had) waardoor de leerlingen dit konden visualiseren. Ook maakte dit de les interactief want ik had de afbeeldingen uitgedeeld waardoor de leerlingen aan bord moesten komen om de afbeeldingen op te hangen.
Na de handel was er ook het ontstaan van de steden. Dit heb ik uitgelegd aan de hand van een simpele tekening aan bord. Ongeveer zo:

Ik had de indruk dat de leerlingen de les goed snapten en ook dat ze gemotiveerder waren dan anders. Ook de mentor vond het goede lessen.
's Avonds gingen we natuurlijk weer naar de KDG-ers waar we hebben kunnen genieten van een lekkere macaroni. Ik ging echter al vrij vroeg terug naar huis want morgen stonden er nog meer lessen op het menu alsook nog iets veel beter.... Mijn schattie komt!!! Hierbij bedoel ik uiteraard mijn vriendin die de volgende dag in de avond ging aankomen. Met een blij en zenuwachtig hart ging ik dan maar naar bed.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten