woensdag 3 april 2013

Spongebob en dolfijnen.

Zondag 17 Maart was wel een speciale dag, omdat Joren op deze dag jarig was. Omdat Joren altijd (maar echt aaaaaaaaaaaltijd) spongebob-liedjes zingt hadden de dames het goede idee om een spongebob-feestje te houden. Beter gezegd een spongebob-ontbijt met vlaggetjes, bordjes, servetten, cadeaus en liedjes van spongebob. De ouders van Joren die ook in het land waren zijn ook mee komen eten (logisch natuurlijk) en het was een heel gezellig en lekker ontbijt!






Na dit ontbijt gingen we met z'n allen op dolfijnentrip. Allereerst moesten we de taxi nemen naar Leonsberg. Leonsberg is een kleine steiger waar bootjes vertrekken om mensen over de rivier te zetten. Ook zijn er bootjes die mensen laten rondvaren om dolfijnen te spotten. Onze boot was wel heel speciaal want de meisjes hadden weeral kunnen regelen dat het een speciale feestboot was geworden. Aan boord waren lekkere drankjes zoals frisdrank maar ook bier en rum (speciaal voor de jarige!) natuurlijk was het voor die laatste twee nog iets te vroeg.


Daarna gingen we naar de dolfijnen. Na even varen had de bootsman ze al gevonden. Ik moet zeggen dat ik het echt prachtbeesten vond. Je moet het eigenlijk zelf meegemaakt hebben om het te snappen. Ik zal de foto's voor zich laten spreken.









Hierna gingen we naar brownspunt. Tegen dit schiereiland komt aan de ene kant het water van de rivier en aan de andere kant dat van de oceaan.. Het was wel een mooi plaatsje om te zijn. Ook was er iets heel speciaal, op een bepaald moment zie ik een heel speciale steenformatie. Ik dacht, deze wil ik wel eens aanraken. Het bleek echter een vorm van klei te zijn die een stuk uitstak maar die ook onder het zand lag. Nog voor ik dus bij deze zogenaamde steenformatie kon raken zakte ik een heel stuk het zand in. Het was echt drijfzand... Gelukkig zakte ik niet nog verder weg maar kon ik er uitkomen. Toen we van hieruit vertrokken zat het bootje een beetje vast, hierdoor moesten we dan ook even duwen.





Van hieruit gingen we dan naar een plantage. Deze plantage was er vroeger al maar nog steeds wordt er vis, vlees (koeien dus) en garnalen (op de laatste foto zie je hoe ze gedroogd worden in de zon) gekweekt. Omdat het een te grote wandeling zou geweest zijn had de eigenaar een speciale kar achter een tractor gemaakt. Hierdoor konden we rustig genieten van het landschap. Hierna gingen we lekker middageten in een plaatselijk café en daarna konden we naar fort Nieuw-Amsterdam vertrekken.





Omdat ik nu over fort Nieuw-Amsterdam begin schiet me plots iets te binnen. In het vorige blogbericht had ik gezegd dat ik toen had uitgeslapen en daarna was gaan zwemmen. Niets is eigenlijk minder waar want dat heb ik helemaal niet gedaan. Het hele uitslapen gedeelte moet vervangen worden door iets totaal anders en dat zal ik hier tussendoor snel even vertellen (doordat ik het schrijven zo heb uitgesteld was het gisteren even uit mijn hoofd gegaan, mijn excuses hiervoor!).

Ik ben namelijk die dag zeer vroeg opgestaan omdat mijn leerkracht mijn hulp had gevraagd om mee te gaan op uitstap. Als ze hier namelijk op uitstap gaan dan kan dat niet in de schooluren maar moet dat op een andere dag (nu dus zaterdag). De uitstap was naar fort Nieuw-Amsterdam (dus hetzelfde fort) met een vierde jaar van de school. Allereerst moest ik vroeg op school zijn (half acht) om van hieruit met het busje te vertrekken. De muziek in het busje stond mega-hard waardoor je amper iets kon horen buiten de muziek. Ook hadden de leerlingen allemaal eten en drinken voorzien waardoor ik al niet ging omkomen van honger of dorst. In het fort zelf kregen we de standaard rondleiding maar ik moet zeggen dat de leerlingen eigenlijk nog goed hebben opgelet en meegedaan (in tegenstelling van wat ik eerlijk gezegd verwacht had) met natuurlijk enkele uitzonderingen. Na de rondleiding mochten de leerlingen nog even vrij rondlopen en daarna vertrokken we al terug naar huis (de uitstap was maar gepland tot één uur en het was nog een uur rijden). Na een uurtje in weeral veel te harde muziek kwamen we terug aan en was het uitje ook gedaan. Daarna ben ik dus gaan zwemmen etc. (lees hiervoor mijn vorige blogbericht).

Terug naar zondag! Allereerst was er nog een laatste verrassing voor de verjaardag van Joren, de meisjes hadden een lekkere taart voorzien! Na de taart gingen we naar het fort zelf. In het fort aangekomen kregen we uitleg van onze eigen gids Hendrik. Het fort was een fort om de rechteroever van de rivier te beschermen (het district Commonwijde dus) en was gebouwd in een vijfpuntige ster. In het fort zelf staat volgens mij elk kanon dat ze in Suriname hebben kunnen vinden (echt minstens vijfhonderd). Maar het is wel de moeite om eens te gaan kijken. Natuurlijk was het voor mij al mijn derde keer toen (1 keer met het heritagefestival en dan 1 keer de dag ervoor) dus ik vond het al iets minder interessant. Al bij al is het wel een hele mooie omgeving en is het de moeite waard om alles eens te zien.



Hierna keerden we weer naar huis en konden we genieten van een lekkere hamburger van Joren om daarna voldaan in ons bedje te kruipen, de volgende dag was het namelijk terug school! Maar dat is een verhaal voor de volgende keer, en jullie weten het kindertjes!

Ploperdeploperdeplop!
Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten