dinsdag 2 april 2013

Toetsen, projecten en een feestje

Deze schoolweek (11 tot 15 maart) was nogal flauw, zoals ik vorige vrijdag heb gezegd waren er in deze week voor alle jaren toetsen gepland. Ik kon dus deze week geen les geven. Ieder jaar heeft namelijk twee lesuren geschiedenis per week, 1 uur voor het maken van de toets en dan 1 uur voor het verbeteren en inschrijven van de toets (naar mijn mening een verloren lesuur maar het is hier de regel in elke school). Ik heb dus alleen maar lessen gehad waar ik mee de leerlingen moest controleren en lessen waar ik de leerkracht observeerde terwijl hij de toetsen overliep en de punten inschreef. Al bij al een heel saaie week met weinig inhoud moest het niet zijn dat ik voor de eerste keer aan mijn project heb kunnen werken.

Wat bedoel ik nu met mijn project: als IP (innoverend project) zal ik proberen om een verbinding te maken tussen Noord en Zuid, tussen Belgiƫ en Suriname. In Belgiƫ heb ik een klas uit mijn vorige stageschool die ik ga laten kennismaken met klas 2D hier in Suriname. De bedoeling is dat de leerlingen vragen gaan stellen aan elkaar over allerlei zaken (school, leven, hobby's, ...). Door deze vragen van elkaar te beantwoorden wil ik deze twee verschillende culturen elkaar beter leren kennen. Uiteindelijk is het voornamelijk de bedoeling om beide culturen bewust te maken van een totaal andere cultuur. In de klas kreeg ik een half lesuurtje om mijn project deftig uit te leggen. De eerste vragen zijn ook al gesteld waardoor het project nu officieel begonnen is.

Naast schoolwerk ben ik deze week ook met Steffen en Joren nog eens naar het IOL geweest. Hier gingen de studenten les geven aan de medeleerlingen (vergelijkbaar met onze microteaching voor de onderwijzers onder ons). Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niveau heel laag vond. De studenten lazen alles letterlijk voor van hun blaadjes, ze spraken heel stil en inhoudelijk vond ik het ook maar mager. Iedereen had een stukje over de 'vaaikingen' (De Vikingen dus maar ze spreken het hier Engels uit). Ik was in mijn eerste jaar ook niet de beste lesgever ooit maar ik weet wel zeker dat het beter was dan dit (deze leerlingen zaten trouwens al in hun tweede jaar).

Als laatste zijn we op donderdag ook gaan feesten. Samen met zowel het lager van onze school alsook de kdg-ers zijn we naar 'Touche' geweest, een plaatselijke dancing. hier hebben we tot in de vroege uurtjes gedanst en ik moet zeggen dat het heel leuk was. Gelukkig moest ik de volgende dag iets later naar school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten