dinsdag 16 april 2013

Matu-island

Nu de vakantie echt was begonnen konden we natuurlijk niet thuis blijven. Voor Ellen was dit de eerste keer buiten Paramaribo (buiten de trip van de luchthaven natuurlijk). Ik was dit weekend weg met alleen de meisjes (Joren was thuisgebleven en Steffen was weg met zijn broer en zus die ook in het land waren). Het weekend was vooral bedoeld om te ontspannen. In het begin was het wel wat slecht geregeld. We moesten zoals gewoonlijk eerst een stuk met de bus gaan. Onderweg stopten we voor een broodje. Allemaal normaal zal je denken maar toen we aan de plaats kwamen waar we een bootje moesten nemen tot aan het eiland (aan de stuwdam, het eiland was op het stuwmeer) bleek dat het bootje al was vertrokken en dat we (maar) twee uur moesten wachten. Normaal konden we nog wel genieten van het uitzicht (dat kan je wel zien aan de foto's) maar door de kleine zonneslag van de fietstocht van de dag ervoor konden we niet goed in de zon blijven staan. In de bus blijven was dus de boodschap (er was niets schaduw).

Daarna konden we eindelijk naar het eiland toe varen. Als je, je het stuwmeer/Brokopondomeer misschien nog herinnerd weet je dat er allemaal dode bomen in staan. hier gingen we dus tussen varen. Dit was wel spectaculair maar soms ook wel wat beangstigend.

Daarna zagen we eindelijk het eiland. Het was echt een prachtige locatie. Aangekomen hebben we eerst onze spullen in de kamers gezet (De eerste slaapplaats waar ze bedden hadden). En toen hebben we lekker gegeten. Daarna heb ik even het eiland verkend terwijl Ellen een dutje deed. Dit duurde echter niet lang (het eiland was echt niet zo groot) dus heb ik ook nog maar even gerelaxed. In de namiddag gingen we normaal op een zwem/vistocht (diegene die wilden zwemmen werden even afgezet aan een strandje, de rest zou gaan vissen vanuit het bootje). Doordat echter plotseling het weer omsloeg werd dit uitgesteld naar de volgende dag. Wel hebben we nog even proberen vissen vanaf de kade. Ik had hier echter totaal geen geluk mee.

Na 's avonds weer gegeten te hebben speelden we nog enkele spelletjes op de wii (jawel... de spelconsole) en hebben we nog even een gezellig samenzijn gehad. Daarna gingen we slapen, voor het eerst op locatie in bedden.

De volgende dag konden we dan op de zwem/vistocht. Ellen had nog altijd last van de zon dus zij ging nog wat in de hangmat lezen. Ik ging mee om een vis te vangen... en ja hoor! Mijn eerste (en waarschijnlijk laatste) piranha gevangen. Bij het terugkeren hebben we nog iets gegeten en daarna nog even gerust. Een tijdje later moesten we dan weer vertrekken. Na een (vrij natte) boottocht en een lange busrit hadden we gereserveerd bij de 'zus en zo'. Samen hebben we hier lekker gegeten en daarna naar huis en in bed.