dinsdag 30 april 2013

Terug naar school

Na een heel ontspannende paasvakantie moesten we nog twee weken lesgeven. Deze eerste week zal ik nu even bespreken. Het gaat over de week van 15 tot 19 april.

Op maandag moet ik zoals gewoonlijk zelf nog geen les geven, meelopen dan maar. De kinderen lijken allemaal doodmoe van de vakantie want van de drukte die normaal de gewoonte is in de klassen is nu niets te merken. Iedereen zwijgt en ligt half te slapen en de leerkracht moet bijna letterlijk aan de leerlingen liggen sleuren om er iets uit te krijgen. Dat belooft voor morgen.

's Avonds kwamen Steffen en Joren nog bij ons eten, rijst met kip... heel origineel!

Dinsdag moet ik dan zelf weer les geven. Deze week krijg ik gewoon alle jaren om les aan te geven. In de eerst jaren gaan we verder met het ontstaan van handel en steden in de Nieuwe tijd. In het tweede spreek ik over de afschaffing van de slavenhandel en de slavernij en in het derde ging het nog verder over de tweede wereldoorlog.

De klassen doen nog altijd heel moeilijk mee, 1 derdejaar krijgt zelfs een opdonder van de leerkracht te verwerken. 2D werkt echter wel goed mee, al bij al is dit toch wel een van mijn favoriete klassen. Het is dan ook gepland om in deze klas mijn examenles te geven  (volgende week dinsdag). Ook merk ik in de meeste klassen en bij de meeste leerlingen dat ze zo goed als niets meer weten over de lessen van voor de vakantie (die leerstof is toch al afgehandeld mijnheer?). Nogal moeilijk om terug te vallen op kennis die ze normaal zouden hebben als ze deze toch niet kunnen bovenhalen.

Ondanks al mijn gezaag gingen de lessen toch wel goed. Ik heb wat meer zelf moeten antwoorden dan verwacht maar het voelt toch goed om weer voor de klas te staan.

Even apart, als je hier vraagt: "Hoe was de vakantie" krijg je standaard als antwoord (van zowel leerlingen, leerkrachten als de directeur!): "te kort"

's Middags ging ik met Steffen weer naar het buurthuis. Omdat onze opdracht van de directie daar was om de kinderen meer te motiveren om te lezen bedachten we iets leuk. We zouden een verhaal maken met de leerlingen samen (met foto's en tekst) zodat ze het meer zouden lezen omdat ze het dan zelf hadden gemaakt. Toen we aankwamen bleek het echter dat er iemand van het personeel terug kwam van een reis naar Nederland. De meeste kinderen waren dan ook mee met het busje dat haar ging halen. We maakten ons verhaal dan maar met de kinderen die er wel nog waren. Ze waren op zich nog wel enthousiast. Vooral het maken van de foto's vonden ze wel leuk. Het verbaasd me wel nog steeds dat ik bijna nooit iemand van de begeleiding zie terwijl iedereen wel zomaar binnen en buiten kan (de poort is wel dicht maar niet op slot en geregeld loopt er wel eens een van de kinderen buiten).






's Avonds gingen we naar het KDG-huisje. Hier was het eten al veel origineler. Cassave-frieten met carbonades en boontjes. Cassave-frieten zijn wel veel droger dan gewone frieten van aardappelen maar toch ook wel eens lekker. Het duurt alleen wel veel langer voordat ze klaar zijn. Hierna speelden we nog wat spelletjes kaart en keerden we weer naar huis.

Woensdag ook weer lessen geven. In 1 les was een leerling zo vast aan het slapen dat ik hem eerst een duwtje heb moeten geven voordat hij weer wakker werd. Later kwam de leerling nog terug om zich te excuseren (dit moest hij wel doen van de leerkracht maar het klonk wel oprecht).

Weeral 's Avonds naar het KDG-huisje, later zouden we echter naar het huisje van Jeroen en zijn medestagiaires gaan. Om te eten gingen we naar de (nieuwe) barbeque achter de hoek bij Joren en Steffen. Hier hadden we veel keuze: kip, kipsate, broodje kip, gegrilde kip burger,...) Om toch maar iets anders te nemen dan gewoon kip, koos ik voor een gegrilde kip burger met patat (frietjes voor de normale Belgen onder ons). Het bleek echter letterlijk gegrilde kip tussen een broodje te zijn. Gelukkig was het gecombineerd met een lekkere bbq-saus waardoor het toch wel lekker smaakte.

Daarna gingen we dus naar het huisje van Jeroen. Hij zit er samen met verschillende stagiaires uit andere scholen (en landen, er zitten ook Nederlandse meisjes). Het huisje was wel veel groter dan dat van ons (ze zijn er dan ook met 9). Maar toen ze vertelden over hun problemen met de huisbaas was ik toch weer blij met mijn huisje en mijn huisbazin. Na een avondje lachen keerden we weer naar huis.

Op donderdag lessen geven aan vooral tweedejaars. Dat is op zich wel goed want de examenles op dinsdag zal ook over dezelfde leerstof gaan en dan heb ik deze toch al wat door. Voor de rest niet veel gedaan vandaag: verhaal over 'de kleine prins' afgegeven op het kinderhuis en samen lezen. Eten en kaarten in KDG-huisje. Fietsen naar huis en gaan slapen. Een gewone simpele dag, ook eens leuk.

Vrijdag naar school gemoeten voor 1 lesuur (de leerkracht geeft op vrijdag vooral wiskunde/economie of iets dergelijks). Goede les gegeven al zeg ik het zelf (de leerlingen zijn eindelijk wat wakkerder geworden dan in het begin van de week).

In de middag ging Shera met enkele van het KDG-huisje naar Peperpot (een oude plantage) met de fiets. Ik was echter wat lui en wou thuisblijven. Hierdoor kon ik wat aan mijn schoolwerk en blog werken. 's Avonds spraken we af aan waterkant om daar iets te gaan drinken. Sofie wist nog een goed Indisch restaurant zijn waar we dan ook gingen eten, of dit was althans de bedoeling. Het restaurant bleek namelijk helemaal te zijn afgehuurd. Gelukkig konden we nog eten bestellen in de typerende piepschuimen bakjes. We aten dit lekker op in ons huisje waarna we nog wat gekaart hebben. Iedereen ging nogal vlug door want de volgende dag ging bijna iedereen op trip. Bijna vraag je? Steffen en ik gingen niet mee, Steffen had geen zin en ik had geen geld meer. Wat ik en Steffen dan wel heb gedaan hoor je in het volgende bericht (nee geen vieze dingen).

Groetjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten